IKEA

Vem i Pjätteryd, Småland, skulle kunnat ana att en av deras egna en dag skulle revolutionera möbelhandeln världen över? Ingvar Feodor Kamprad föddes 1926 och började redan som ung pojke sitt entreprenörskap. Han brukade cykla runt i grannskapet och sälja tändstickor. Efter att han kom på att det gick att köpa in större partier i Stockholm billigt och fortfarande sälja sina tändstickor till låga priser men gå med förtjänst så började hans karriärbana formas och han expanderade snart till att sälja fisk, kulspetspennor och fröer av olika slag. 1943 så grundade han IKEA, vilket i sig är en akronym för Ingvar Kamprad, gården där han växte upp kallad Elmtaryd samt den närliggande byn Agunnaryd. Grundandet skedde vid hans onkel Ernsts köksbord och till en början endast en postorder affärsmodell.

Att sälja billiga möbler som folk själva fick sätta samman skulle visa sig vara ett genidrag och över åren så har IKEA växt och öppnat varuhus världen över. Det är ett väletablerat varumärke som trots till en början ansågs vara ett ”billighetsmärke” numera står för både kvalité och till större delen nöjda kunder. Det som gör IKEA till en del utav upplevelseindustrin är att folk dras till affären. Allt från ”ta själv lagret” och ”fyndhörnan” till uppbyggnaden hur man vandrar genom olika avdelningar i affären är väldigt uppskattade. Modell rummen som byggs upp ger inspiration och många utav deras produkter är innovativa i hur man kan variera hyllplan, sammansättningar och storlekar. Även deras restauranger lockar folk och konkurrerar idag med snabbmatskedjor belägna vid köpcentrum.

Så, IKEA lockar folk, vilket innebär att ofta så försöker olika köpcentrum så som Valbo Köpcentrum eller Marieberg Köpcentrum att antingen locka till sig en del utav falangen eller så byggs nya köpcentrum upp runtom ett nyöppnat IKEA. Detta driver den lokala handeln framåt och främjar kontantcirkulationen. Sedan så har IKEA även visat en vilja att anpassa sig efter olika länders traditioner och förfaranden för att kunna integrera sig så väl som möjligt samtidigt som varje köpcenter behåller sin svenska folkkära och familjevänliga identitet. Många gånger så kommer värderingarna direkt ifrån Kamprad själv, som trots att han stigit ner ifrån ledningen fortfarande åker runt till olika IKEA-affärer och ger motiverande tal, som att leda genom exempel. Något som hans själv anser sig ha gjort sen början genom att bo på billiga hotell, flyga ekonomiklass och resa i andraklass på tåg. Affärsmodellen som han utvecklade lever kvar idag och har expanderat enormt sedan han satt vid köksbordet och grundade sin verksamhet. Idag så anses IKEA vara en viktig del utav svensk näringsindustri och export, för att inte tala om turister som kommer från när och fjärran för att uppleva hur IKEA är på hemmaplan. Bara namnet lockar folk trots skämten om hur det alltid fattas delar eller att man får göra jobbet själv, en genomgående trend i amerikansk tv, så frodas märket och det finns knappt några hem kvar i vårt avlånga land där det inte finns åtminstone en eller annan IKEA produkt att finna.

Tv-spel

För att vara ett sådant litet land så har vi länge hållit oss vid spetsen utav dator – och – internetteknologi. Tillsammans med länder så som Finland och Japan har vi hållit oss a jour med den senaste tekniken och lyckats följa med i utvecklingen. Mobilt bredband är något som vi tar för en självklarhet här idag och 4G nätet är näst intill landsomspännande, något som dessvärre inte kan sägas om några utav våra europeiska grannar. Men om det finns ett område som vi verkligen utmärker oss på idag i världen så är det just nöjesindustrier vilket även inkluderar utvecklandet utav Tv-spel och dess massiva export med försäljning världen över. Flera jättar inom industrin har sina rötter här och dominerar marknaden på flertalet fronter.

Det som dom flesta genast kommer att tänka på är spelet MineCraft utav datakodaren Marcus ”Notch” Persson. Han startade sedan en studio runtom spelet kallat Mojang innan han sålde alltihop vidare till Microsoft för åtskilliga miljarder. Här så var framgången tydlig i spelet med sin öppna värld, enkla grafik och fokus på resurssamlande och byggande, något som kopierats till det oändliga

med tusentals variationer i spel så som ARK: Survival Evolved (rymdteknologi och dinosaurier!), Conan Exiles (baserad på Robert E. Howards värld ifrån böckerna om Conan the Barbarian) för att inte nämna DayZ (överlev i en zombievärld i spelet som aldrig verkar lämna early access på Steam!). Communityn har växt upp världen över och merchendise tillverkas i mängder baserade på MinceCraft och har blivit en stapelvara inom varje spelares samling. Detta har gett flertalet produkttillverkare, eventhållare och liknande massvis med jobb och MineCraft har gått från ett relativt litet spel till ett världsomspännande fenomen.

EA DICE (EA Digital Illusions CE AB) är ett annat stort namn på den internationella marknaden. Baserade i Stockholm och utvecklarna bakom den populära Frostbite spelmotorn, varav Frostbite 3 bland annat användes i kanadensiska Biowares 2 senaste storspel Dragon Age: Inquisition och Mass Effect Andromeda. DICE är utvecklarna bakom Battlefield spelserien, Mirror’s Edge samt Star Wars Battlefront. Eftersom dom är en del utav EA ägda företag världen över så har dom kontakter med flertalet stora studios vilket gör att internationella samarbeten är väldigt vanliga. Folk som startar sina karriärer inom DICE har stora chanser att finna jobb utomlands och likaså så kommer många från utlandet för att arbeta inom vissa projekt. Spelen som dom utvecklar är väldigt populära och just själva Battlefield-serien dominerar marknaden tillsammans med ärkerivalen Call of Duty och har blivit en återkommande titel från år till år.

Från Helsingborg så har vi skräckspels mästarna Frictional Games AB som skrämt spelare världen över med sina survival horror titlar ur Amnesia serien och SOMA.  Även om dom är ett independentföretag med endast 16 anställda så har dom gjort sig ett namn världen över och Youtube är fylld med videoklipp där folk hoppar till, skriker och skräms vettlösa till deras spel.

Fatshark är ytterligare en framgångssaga etablerad i Stockholm och har varit med och tillverkat flertalet stora titlar antingen tillsammans med andra spelföretag eller själva. Med tunga titlar så som Escape Dead Island, Warhammer: End Times – Vermintide och Krater så har dom ett varierat portfolio.